KAZARMA

På veien mellom Nafplio og Epidavros, ved Arkadiko, passerer du avkjørselen til flere mykenske skatter, blant annet en gammel mykensk steinbro, fra år 1300 - 1200 før vår tid. Kazarma- eller Arkadiko-broen er så velbygget at den fremdeles kan brukes. Dette skal være verdens eldste bro, ikke i den forstand at den er den første som ble bygget, men den eldste overlevende! Broen er 22 m lang og 4 m høy, og bygget av digre, såkalt kyklopiske steiner.

Broen var en del av et veisystem som gikk mellom to byer i mykensk tid, og det finnes flere lignenede i området. En km vestover finner vi f.eks Petrogefiri som spenner over det samme elveløpet, og stien du ser till venstre på bildet leder deg til nok en bro, 2,5 km unna. Stien kan være vanskelig å følge etterhvert, men vi kan maile deg en nøyaktig beskrivelse (på engelsk) så blir det lettere.

Broene er skiltet fra hovedveien mellom Nafplio og Epidavros, men Arkadiko-broen ligger like ved veien, de andre må du altså ta små gåturer for å finne. Like etter denne denne broen kan du også se restene av et tholos- (bikube-)gravkammer, samt skilt til veien som fører deg opp til Kazarma-borgen (bilde t.h.), ruinene av et lite akropolis som ligger flott oppe på et 280 meter høyt fjell.

Det er en fin, liten spasertur opp til borgen, og du kommer nok til å være den eneste der, kanskje med unntak av noen geiter. Mykenerne var de første som bygget festningsverk her. Store deler av murene du ser i dag, er fra det fjerde århundre f.v.t., men både venezianerne og tyrkerne har hatt leirer her. Det greske navnet Kazarma er opprinnelig Casa di Arma, "militærbrakke". Borgen lå på grensen mellom de to antikke bystatene Argos og Epidavros, og hadde opprinnelig fire tårn.

Det er nå en så fredelig og fin liten plett, med nydelig utsikt blant annet til Palamidi i Nafplio og Sukkertoppen i Asini, og frodig jordbrukslandskap så langt øyet rekker.

Verdens eldste bro og en gammel borg

Kazarma-borgen

VEIBESKRIVELSE

Severdighetene i Kazarma ligger langs det som tidligere var hovedveien mellom Nafplio og Epidavros/østkysten av Argolida. Nå er det anlagt ny vei, så her trengs kanskje en veibeskrivelse.

Kjør hovedveien mot Epidavros. Ca 13 km fra Nafplio ligger en avkjørsel, skiltet både med brunt severdighetsskilt og Arkadiko. Du svinger av der, etter litt ser du et skilt med Mycenaenan Bridge A, men det trenger du ikke bry deg om, og snart kommer du til broen på det øverste bildet, som altså også kalles Mycenaenan Bridge B. Fortsetter du videre østover i en knapp kilometer, ser du skilt til Kazarma Akropoliset, samt til Arachneo. Sving til venstre der, og kjør ca 260 meter. Da vil du se en grusvei som går oppover til venstre. Parker bilen, og gå oppover. Denne grusveien ender i en liten slette. Gå rett over den, hold deg til venstre. En smal, nesten usynlig sti, leder deg opp mot borgen, som du ser opp og til høyre for deg. Det er ikke langt og ikke vanskelig. Snart ser du motivet på bildet under. Gå rundt det vesle tårnet (helt t.v. i bildet), så opp langsmed  borgveggen, og du er inne i selve borgen.